Szkolenie "Myślącej Klasy" dla grona studenckiego WMFI
1 kwietnia na Wydziale Matematyki, Fizyki i Informatyki Uniwersytetu Gdańskiego odbyły się warsztaty poświęcone metodzie "Myślącej Klasy", które poprowadziły trenerki ze Szkoły Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności (PAFW) i Uniwersytetu Warszawskiego. W wydarzeniu wzięli udział studenci i studentki dr Elżbiety Mrożek. Uczestnicy mieli okazję poznać nowoczesne podejście do nauczania matematyki i przedmiotów ścisłych!
"Myśląca Klasa" to metoda dydaktyczna opracowana przez kanadyjskiego profesora Petera Liljedahla. Opiera się ona na tworzeniu warunków, które sprzyjają aktywnemu myśleniu uczniów: zamiast tradycyjnego modelu lekcji, w którym nauczyciel podaje gotowe rozwiązania, "Myśląca Klasa" angażuje uczniów w samodzielne rozwiązywanie problemów w losowo dobranych grupach, udzielając dostępu do pionowych, ścieralnych tablic, na których prowadzi się działania.
Podczas warsztatów prowadzonych przez trenerki Szkoły Edukacji, panią Beatę Ordakowską-Szumską i panią Martę Czyrkiewicz, uczestnicy doświadczyli tej metody w praktyce. Podzieleni na kilkuosobowe grupy, pracowali nad zadaniami wymagającymi kreatywnego myślenia i współpracy. Dzięki temu mogli zobaczyć, jak taka organizacja zajęć wpływa na zaangażowanie uczniów oraz ich zdolność do samodzielnego poszukiwania rozwiązań. Trenerki podzieliły się również swoimi doświadczeniami z wdrażania "Myślącej Klasy" w polskich szkołach. Podkreśliły, że metoda ta nie tylko rozwija umiejętności matematyczne, ale także uczy pracy zespołowej i krytycznego myślenia – kompetencji kluczowych w XXI wieku!
Warsztaty spotkały się z dużym zainteresowaniem przyszłych nauczycieli, którzy dostrzegli w "Myślącej Klasie" szansę na bardziej efektywne i angażujące nauczanie. Dzięki takim inicjatywom nowoczesne metody dydaktyczne stają się coraz bardziej obecne w polskiej edukacji, otwierając przed nauczycielami nowe możliwości pracy z gronem uczniowskim.